Cum a fost ieri la IHR Kidibot IT Treasure Hunt
Ieri, 09 octombrie 2022, in Bucuresti a fost o zi perfecta. Soare, oameni zambitori pe strada, maratonisti, inghetata, familii zambitoare, pasarelele cantau… Foarte frumos.
Dar ce faceau oare 100 de elevi de la Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu (Scoala 11)? Alergau razand cu gura pana la urechi, in echipe (clase/aliante), dintr-o sala de clasa in alta, sa-si dovedeasca abilitatile de IT-isti in cadrul evenimentului educational “IHR Kidibot IT Treasure Hunt“.
Robotica, programare SCRATCH, gandire algoritmica, criptomonede, asamblare calculatoare, schimbare cartus toner la imprimanta, etc, etc…
Au participat elevi de la pregatitoare, fara dinti in gura si ciuf tip palmier, pana la copii de clasa a VIII-a, care faceau o pauza de la invatatul pentru Evaluarea Nationala. Copii destepti si proactivi, cu care iti face placere sa interactionezi.
La un moment a venit si Ministrul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, domnul Sebastian Burduja, in calitate privata, de fost elev al scolii.
Cum ziceam, concurentii, impartiti pe echipe au alergat cu gura pana la urechi sa rezolve contra cronometru 16 probe de IT + 2 probe secrete.
In prealabil, in ultimele 2 saptamani am avut 4 ore de sedinte Zoom de pregatire, unde am avut si 71 participanti simultan.
Obiectivele actiunii:
- Sa intarim spiritul de echipa in interiorul claselor participante. Unirea face puterea.
- Copiii sa invete o gramada de lucruri noi, foarte interesante si utile: criptare/decriptare, cybersecurity, programare Scratch, asamblarea unui calculator, schimbarea unui cartus de imprimanta, ecologie, criptomonede si multe altele (vedeti mai jos)
- Distractie (mai precis educatie prin joaca)
Locul de desfasurare: Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu din Bucuresti, de pe Kisseleff, langa Muzeul Taranului Roman.
Participantii la eveniment
- Concurentii: 98 de copii de la Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu, Bucuresti.
- 30 de la pregatitoare pana in clasa a IV-a, impartiti in 3 aliante: Alianta Rosie, Alianta Albastra si Alianta Verde
- 68 copii de gimnaziu, impartiti pe clasele lor
- Coordonatori de echipe (parinti/frati mai mari): 16
- Coordonatori de probe in salile de clasa, curtea scolii (parinti si tineri voluntari): 18
- Voluntari parinti/frati mai mari
- Mamica (plus burtica) – coordonator bufet
- 12 parinti care au s-au implicat in actiune si au donat de mancare si lichide. O mamica a venit cu multe kilograme de banane, alta cu mere, alte mamici au venit cu saratele, biscuitei, covrigei, ciocolatele, un copil de clasa a VIII-a a cumparat acadele si bomboane, un tatic a adus multe baxuri de apa la 0.5L, coordonatoarea la una dintre probe i-a recompensat pe elevi cu jeleuri la metru. Dupa finalizarea evenimentului, o alta mamica a cumparat 10 pizze pentru coordonatorii de proiect si alti parinti si-au scos fiecare echipa lor la socializare la pizza/joaca in parc. Ne-am organizat foarte frumos. Jos palaria.
- Ministrul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, domnul Sebastian Burduja, in calitate privata, de fost elev al scolii
- Domnul Dragos Roibu – Antreprenor, fost elev al scolii
- Domnul Daniel-Constantin Ciungu – Presedintele de Sedinta al Consiliului Local Sector 1
- si doi caini frumosi, dar ei au venit doar la final, la premiere.
Cine au fost gazdele:
- Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu, prin doamnele director Daniela Dragomir si Steluta Vlad, domnul profesor de TIC Arthur Ciubotaru, doamna profesoara de engleza Mariana Craciun (in calitate de voluntar coordonator echipa a VIII-a C), dar si cu sprijinul domnului Sandu din partea personalului administrativ si a doamnei Lucica de la paza.
- Asociatia Parintilor “Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu” – implicare masiva, de la comunicare pana la premii (Miruna Sofonea, Radu Herinean si multi altii)
- FNAP (Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti) Sector 1, prin domnul Dan Tita, in tripla calitate
Cine ne-au fost parteneri la eveniment:
- Asociatia Techsoup, prin programul Meet&Code, sponsorizat de compania SAP – care ne-au ajutat cu 300 euro cash + promovare la nivel european. Intai ne-a venit idea, am aplicat la ei, lor le-a placut proiectul si ne-au sponsorizat.
- Compania japoneza Brother – ne-a ajutat cu o imprimanta performanta laser monocrom + cartuse de toner + 2 voluntari (tata si fiu), care au gestionat proba. Nu mai spun de premii (casti wireless si pixuri). Tot ei ne-au invatat cum sa reciclam tonnerele (hint: le trimitem lor, prin posta, si platesc ei transportul).
- Editura Nomina si Asociatia Inteligent – ne-au ajutat cu multe carti frumoase si pungi de cadou, astfel incat toti copiii sa primeasca ceva
- Carturesti – ne-au ajutat cu premii Kendame si spinnere
- Mega Image (partener strategic) – ne-au sustinut sa dezvoltam aplicatia mobila Kidibot prin care copiii pot scana codurile de bare de pe ambalajele de NON-PLASTIC si castiga criptomonede Kidibot, pe care le pot preschimba in premii precum telefoane, boxe Sony, eBook-uri, micro-cursuri, jocuri Lego, etc
- MindBlower.ro – care ne-au ajutat cu premii (sosete colorate superbe pentru voluntari, masute de laptop, harti razuibile ale Romaniei)
- Compania Quantos, care ne-au printat stickere cu I LOVE PROGRAMMING
- Neuromotrica, prin Pierre de Hillerin, organizator proba + ne-au invatat ca puterea noastra vine din interior, prin auto-control
- Editura Niculescu – ne-au ajutat cu premii carti, in special pentru castigatorii din clasele mai mari
- TITANS – Echipa de robotica a Colegiului National “Gheorghe Lazar” Bucuresti (care au sustinut proba din holul de la etaj)
- Monica Musca – First PR
- (sper ca nu am uitat pe nimeni:))
Probelele
Am stat, ne-am gandit si am inventat 16 probe + 2 probe secrete, ascunse prin locurile publice din scoala + curtea scolii. Foarte diferite intre ele, utile pe un ecart urias de varsta.
Aproape toate probele implicau cronometrare. Asta inseamna ca cei mai rapizi au fost cei mai bine pozitionati. Fiecare secunda inseamna un punct.
Topul claselor s-a calculat adunand punctele obtinute.
Asadar, cine care CELE MAI PUTINE puncte castiga. 🙂
Copiii au concurat pe 3 grupe de varsta:
- micii IT-isti (cele 3 aliante. Alianta Rosie, Alianta Verde si Alianta Albastra)
- juniorii (clasele a V-a si a VI-a). Fiecare clasa = o echipa
- seniorii (clasele VII-a si a VIII-a). Fiecare clasa o echipa.
Sala 1 – SCHIMBAREA UNUI CARTUS CU TONER INTR-O IMPRIMANTA (proba sustinuta de catre BROTHER ROMANIA)
Copiii au trebuit sa scoata CU ATENTIE un cartus golit dintr-o imprimanta laser monocolor si sa il inlocuiasca cu alt cartus plin. Plus ECHIPA trebuie sa raspunda corect la un quiz referitor la cum trebuie procedat cu cartusul golit.
Foarte tare Matei, coordonatorul probei, un pusti de 11 ani. A prins rapid ce are de facut si a dus la bun sfarsit jurizarea probei.
Si poza cu domnul Ministru.
Sala 2 – SNIPER HANDS
Fiecare echipa desemneaza 1 sau maxim 2 reprezentanti care au cel mai mare autocontrol asupra propriului corp. Ei vor trebui ca timp de 1 minut sa apese cu presiune constanta pe un senzor. Hai sa vedem cui ii tremura mainile si cui nu. Sectiune sustinuta de Neuromotrica
Fiecare prestatie va primi un scor. Scorul se transforma in puncte prin formula (10-scor)x100. Cu cat ai maini mai ferme, cu atat vei obtine un punctaj mai bun.
Au inceput timid, dar mai apoi elevii s-au descurcat super bine prin autocontrol, la provocarea lui Pierre de Hillerin, asistat de Iulia.
Sala 3 – CASA IN MINECRAFT
Fiecare echipa trebuie sa construiasca o casa in Minecraft pe calculator care sa indeplineasca anumite cerinte, folosind toate elementele existente din Hotbar.
Elemente obligatorii: Usa + Pat + Crafting Table + Chest + Furnance + Fereastra + acoperis + pereti.
Fiecare secunda = 1 punct
Sala 4 – CRIPTARE/DECRIPTARE
Aceasta proba are 2 componente.
Componenta 1 – Fiecare echipa a trebuit sa cripteze o propozitie simpla, gen “ANA ARE MERE.” cu cifrul lui Cezar.
De ex. Daca Cifrul este +2. A +2 devine C, B + 2 devine D, etc…
Componenta 2 – Fiecarei echipe i se da un text codat gen “RKUKRC NXK UVGHCP OCPAPEC DQDKVG OQY.” cu cheia lui Cezar care poate fi +1, +2 sau +3. Copiii trebuie sa gaseasca cat mai repede care a fost mesajul initial. Deci vor trebui sa lucreze in echipa sa identifice cheia corecta si sa decodeze textul.
Sala 5 – TABLA SMART
Copiii au trebuit sa porneasca tabla smart dintr-o sala, ca sa dovedesca ca sunt sprijin pentru profesori.
Copiii se aseaza in banci. Cronometrul porneste. Trebuie sa deschida calculatorul si tabla smart. Proba se termina cand cineva din echipa scrie intr-un document pe ecranul tablei smart “GATA”. Poate sa fie orice fel de document (.txt, .docx, .xls, etc, etc)
Evident ca le-am facut misiunea mai grea, scotand calculatorul din priza, scotand cablurile din spatele calculatorului (mouse, tastatura, etc), ei trebuind sa se prinda de ce nu merge :). Evil!
Sala 6 – PRIVACY ONLINE SI CYBERBULLYING
Aratam o fotografie cu o fata care isi face selfie si pe care o pune pe internet. Concurentii trebuie sa identifice 3 probleme la acea poza, probleme care ii pot dauna respectivei fete foarte mult.
Deasemenea, echipa trebuie sa identifice 3 situatii de cyberbullying posibile. Proba contra cronometru.
Supraveghetorul porneste cronometrul cand echipa ridica foaia cu cerinte.
Echipa trebuie sa SCRIE old-school pe hartie cu pix/stilou/creion/… minim 3 raspunsuri corecte la fiecare intrebare.
Sala 7 – PROBA DE GANDIRE CREATIVA
Fiecare secunda = 1 punct
Le-am dat copiilor 3 jocuri de IQ pe care sa le faca, dificultate medie. Luam cel mai bun rezultat.
Sala 8 – PROGRAMARE SCRATCH
Avem o plansa cu obstacole. Avem o pisica si trebuie sa navigheze din punctul A in punctul B, fara sa atinga obstacolele. Echipa va selecta un reprezentant care va sta la calculator, restul ii pot da sfaturi.
Sala 9 – MICROSOFT WORD
Copiilor li se da un text chior in notepad + o imagine cu o pisica haioasa care trebuie formatat conform modelului.
Trebuie sa il ia cu copy-paste, sa il puna intr-un document word si sa il formateze. Centrare, Bolduire, Colorare, impartire pe paragrafe, etc…. Plus poza 🙂 Exemplu:
Sala 10 – IMPERSONATION
Intai le-am aratat un filmulet inspaimantator cu copii care vorbesc cu alte persoane online, crezand ca sunt tot copii, dar descopera cu stupoare ca sunt adulti posibil rau intentionati (7 minute). Trebuie sa ghiceasca din 5 cazuri cine este omul rau.
Toata echipa primeste o SINGURA foaie cu variante si trebuie sa discute intre ei, sa aleaga singura varianta corecta.
Hol Parter – Sub Cancelarie – ASAMBLAREA UNUI CALCULATOR DESKTOP
Fiecare echipa va avea un calculator dezasamblat, in care va trebui sa monteze 2 placute de RAM, o placa video si un Hard-Disk (conectat la curent si la date).
Cronometrul este pornit de supraveghetor. Atunci echipa are dreptul sa se apuce de treaba. Cronometrul este inchis atunci cand toate componentele sunt instalate corespunzator.
In Curtea din fata Scolii – Obtine CRIPTOMONEDE din ambalaje Non-Plastic
Copiii vor trebui sa-si instaleze aplicatia Kidibot pe telefon, sa scaneze 5 produse care au ambalaj de NON-PLASTIC care sunt afisate pe masa (adica sticla, metal, hartie, carton) + fiecare membru al echipei trebuie sa raspunda la un mic quiz despre pericolele ambalajelor de plastic.
Pentru fiecare scanare corecta, copiii vor primi criptomonede Kidibot, pe care ulterior evenimentului le pot transforma in premii aici: www.kidibot.ro/shop (telefoane, ebook-uri, jocuri Lego, boxe wireless Sony, etc.).
Cronometrul porneste cand da supraveghetorul startul. Copilul/copiii participanti se apropie cu telefonul/telefoanele de masa (aka Magazin), pe care se gasesc mai multe tipuri de ambalaje alimentare, care se gasesc in comert. Cu aplicatia mobila Kidibot, selecteaza SCAN si vor scana codurile de bare tiparite pe ambalajele respective. Cand echipa ajunge la 5 scanari CORECTE, supraveghetorul le va da un quiz, sa raspunda corect.
La Cancelarie – TELEFONUL SPION
Este un telefon pe masa (Android). Taskul echipei este sa identifice minim 5 aplicatii din telefon care pot sa te spioneze uitandu-se in setarile telefonului si vazand ce permisiuni sunt alocate.
Cronometrul porneste cand echipa primeste telefonul in standby.
Echipa trebuie sa mearga la SETARI, la APLICATII, si sa identifice minim 5 aplicatii care pot sa te spioneze. Cineva din echipa trebuie sa SCRIE old-school raspunsurile pe o hartie, in forma urmatoare:
Numele Aplicatiei (Ex: Facebook) – Permisiunea data in telefon (acces la microfon, acces la locatie permanent, acces la …)
Sala 11 – HOTUL
Imagineaza-ti ca un hot vrea sa fure de la familia Ionescu. Cum poate afla unde locuieste si cand sunt Ionestii plecati de acasa, ca sa dea lovitura? Ajuta-ne sa ii aparam pe Ionesti!
Echipa trebuie sa scrie ideile pe o foaie de hartie. Fiecare idee scade 300 puncte din 2400. Deci, daca echipa vine cu 5 idei, pleaca mai departe cu 2400 – 1500 = 900 puncte. Daca nu vine cu nici o idee, pleaca mai departe cu 2400 puncte. Daca vine cu mai mult de 8 idei, pleaca cu zero puncte.
Aceasta proba NU e cu cronometru. Trebuie doar sa va incadrati in maxim 10 minute, cat e durata unei probe!
Sala 12 – QUIZ TOOL-URI HACKER
Ce este Phishingul
Ce este un Backdoor
Ce este social engineering
Ce este DOS attack
Ce este un worm
Ce este Ransomware
Ce este un Keylogger
Hol etaj 1 – ROBOTICA cu TITANS (Echipa de Robotica a Colegiul National “Gheorghe Lazar”)
Proba Secreta 1 – 16 Regine
Copiii trebuiau sa pozitioneze pe o tabla de sah 16 regine astfel incat sa nu se poata lua intre ele. Evident, aveau maxim 10 minute la dispozitie.
Extra bonus, sa pozitioneze 16 pioni astfel incat sa nu se ia intre ei. Asta a fost usoara.
Proba Secreta 2 – Borcanul cu extraterestrii
Pe undeva prin scoala, nu spunem pe unde (nr – sub scara principala) era un borcan haios, plin cu instructiuni. Cine gasea borcanul, isi lua o misiune pentru echipa lui, dupa care il punea la loc.
Misiunea a fost foarte ticaloasa, in sensul in care doar 3 echipe au reusit sa vina cu o solutie la aceasta proba, desi toti au gasit borcanul, dupa ce au rascolit toata scoala, inclusiv prin cosurile de gunoi 🙂
Ca sa va punem si voua creierii pe moate, va dam pe scurt misiunea aici.
Detalii amuzante
- Alti copii s-au dus la Altex sa testeze la raft cum se schimba tonnerul la imprimante Brother, sa fie pregatiti pentru proba
- Unii copii si-au convins parintii sa-si dezasambleze desktopurile si sa le reasambleze la loc, sa vada ei cum se monteaza RAM-ul, placa video, Hard-Diskul
- O piscoata de clasa a III-a s-a descurcat excelent la Word. Pur si simplu s-a antrenat cu mamica ei inainte.
- Am avut un copil-energie de pregatitoare, foarte destept, care i-a scos peri albi coordonatoarei de echipa, ca alerga in toate directiile
- Evident, toate echipele si-au rugat parintii sa-I lase sa se antreneze la a-si crea o casa in Minecraft. Asta e o proba la care toata lumea s-a descurcat. Recordul probei a fost de 40 secunde! Hmmm, cineva petrece cam prea mult timp pe Minecraft!
Evident, au fost si muuulte premii.
Iar aici suntem noi, fondatorii Kidibot, la finalul zilei, cand toata lumea a plecat si am putut sa iesim din scoala. Chiar in acea zi sarbatoream 18 ani (sau ceva de genul) de la casatoria noastra. Ne-a placut la nebunie aceasta aniversare. 🙂
Daca v-a placut ce am facut si doriti sa facem asa ceva si in alte scoli, va rugam sa ne contactati.
Cautam companii sponsori, cautam parinti implicati, cautam oameni de bine. Doar impreuna putem sa imbunatatim educatia copiilor din aceasta tara.
Si acum, … pozele!
……
Evenimentul nostru “Kidibot IT Treasure Hunt” a câștigat o finanțare prin programul Meet and Code (https://meet-and-code.org/) susținut la nivel european de compania de software SAP. În România, programul este coordonat pentru cel de-al 6-lea an consecutiv de #AsociațiaTechsoup și susține evenimente de tehnologie și programare aliniate cu misiunea inițiativei Comisiei Europene: Europe Code Week. #meetandcode #codeEU #SAP4Good.
Ideea este excelenta! Un exercitiu foarte bun pentru copii de a socializa, a lucra in echipa, a se organiza, a se ajuta unii pe altii dar si de a-si aduce fiecare aportul in echipa pentru rezolvarea anumitor sarcini. Un alt plus important este ca fiecare elev a avut cate ceva de invatat de la ceilalti colegi, din probele pe care le-au parcurs. Prin multitudinea si diversitatea probelor cei mici au atins si au invatat multe aspecte cu care este foarte probabil sa se confrunte in viitor si care ii va ajuta in rezolvarea unor probleme dar si in luarea unor decizii corecte in anumite situatii.
La cat mai multe evenimente de genul acesta si mult succes in continuare! Multumim Kidibot! 🙂
Multumim frumos pentru aprecieri, Andrei!
Felicitări! Excelentă inițiativă! Oare o puteți replica și în alte școli?
Da, o putem replica.