Lecția 5. M U L Ț I M EA NUMERELOR RAȚIONALE (I) – pregătirea Evaluării Naționale
Autor quiz: Prof. Mihaela Molodet
Noțiuni de reamintit
Mulțimea numerelor raționale se notează cu ℚ și este mulțimea mn| m, n∈ℤ, n≠0, m, n=1
m se numește numărător
n se numește numitor
ℚ*=ℚ-0 este mulțimea numerelor raționale nenule
Forme de scriere ale unui număr rațional
1. fracții ordinare.
Exemple: fracții zecimale – finite.
Exemple: 23, -109, 77
– periodice simple.
Exemple: 2,(8); -53,(45)
– periodice mixte.
Exemple: -0,1(23); 639,32(25)
Obs: partea scrisă înaintea virgulei se numește PARTE ÎNTREAGĂ
partea scrisă după virgulă este PARTEA ZECIMALĂ
Introducerea întregilor în fracție/ scoaterea întregilor din fracție
abc=a·cb
introducerea întregilor în fracție
Exemplu: 372=3·2+72=132
Dacă a=b·c+r, atunci ab=crb
– scoaterea întregilor din fracție
Exemplu: 175=325 pentru că 17:5=3 rest 2 sau 17=5·3+2
Amplificare/simplificare
mnp)=m·pn·p,∀p∈ℤ*
amplificarea (cu p) mn(p=m:pn:p,
simplificarea (cu p- divizor comun pentru m și n- deci p este nenul!)
Aducerea fracțiilor ordinare la numitor comun
Pentru a aduce două fracții la numitor comun , vom folosi amplificarea.
Cel mai avantajos numitor ( cel mai mic) este c.m.m.m.c. al numitorilor.
Fie mn și pq două fracții ordinare. Aflăm N=m, n. Amplificăm prima fracție cu N:n, a doua cu N:q.
Exemple: 1235,52135, 21=3·5·7=105105:35=3105:21=712353)=36105, 5217)=35105
Obs. Puteam proceda și astfel: 123521=252735, 52135=175735, însă obținem numere foarte mari, care nu sut optime în calcule.
Fracții ireductibile
O fracție mn care nu se mai poate simplifica, se numește IREDUCTIBILĂ. Atunci (m, n) =1. Acela este NUMĂRUL RAȚIONAL. Atunci (m, n) =1.
Dacă se poate simplifica, se numește REDUCTIBILĂ.
Pentru a obține o fracție ireductibilă, fracția trebuie simplificată cu c.m.m.d.c. al numărătorului și numitorului.
Exemplu: 12036(12=103, pentru că 120=23·3·5, 36=22·32, deci (120, 36)=22·3=12, evident (10, 3)=1
Observații
ℤ⊂ℚ pentru că n=n1,∀n∈ℤ sau n=n,0.
Riscuri (greșeli)
– să nu aducem fracțiile la forma ireductibilă
KIDI – sfat: scopul unui calcul este să obținem un număr rațional- cea mai simplă formă a fracției
– să confundăm abc cu a·bc
KIDI – sfat: prima scriere nu reprezintă o operație, ca cea de-a doua
– să confundăm scrierea pentru amplificare cu cea pentru simplificare
KIDI – sfat: „Amplificare” este un cuvănt care începe cu prima literă din alfabet, care se scrie prima, deci în stânga.
Felicitări! Ai terminat cursul!
„A N T R E N A M E N T U L KIDI-10”
Rezumat chestionar
0 din 10 întrebări finalizate
Întrebări:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
Informații
.
Dacă vrei să-ți salvezi punctele câștigate și să apari în topurile Kidibot, trebuie să fii logat(ă). Creează-ți aici un cont sau loghează-te.
Ai finalizat deja chestionarul mai înainte. De aceea nu-l poți relua.
Chestionarul se încărcă...
Trebuie să te autentifici sau să te înregistrezi pentru a începe chestionarul.
Trebuie să termini următorul chestionar pentru a începe acest chestionar:
Rezultate
0 din 10 întrebări au răspunsuri corecte
Durată de răspuns:
Timpul a trecut
Ai obținut 0 din 0 de puncte posibile, (0)
Scor mediu |
|
Scorul tău |
|
Categorii
- Fără categorie 0%
-
-
Din păcate, nu ai răspuns corect de suficient de multe ori. Așa că nu ai primit nici un punct. Fii mai atent data viitoare.
Poz. | Nume | Introdus pe | Puncte | Rezultat |
---|---|---|---|---|
Tabelul se încărcă | ||||
Nicio dată disponibilă | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Cu răspuns
- Reia
-
Întrebarea 1 din 10
1. Întrebare
1 puncteUn număr întreg poate fi scris ca fracție doar cu numitorul...Corect
Incorect
-
Întrebarea 2 din 10
2. Întrebare
1 puncteNumărul cu partea întreagă 16 și partea zecimală 15 este:Corect
Incorect
-
Întrebarea 3 din 10
3. Întrebare
1 punctePartea întreagă a numărului (cu a, b, c numere naturale, b < c) este:Corect
Incorect
-
Întrebarea 4 din 10
4. Întrebare
1 puncte. Atunci:Corect
Incorect
-
Întrebarea 5 din 10
5. Întrebare
1 puncteO fracție cu numitorul 5 va fi:Corect
Incorect
-
Întrebarea 6 din 10
6. Întrebare
1 puncte1,(11)Corect
Incorect
-
Întrebarea 7 din 10
7. Întrebare
1 puncteDupă simplificarea unei fracții cu 5, obținem o fracție cu numărător 20. Atunci fracția inițială:Corect
Incorect
-
Întrebarea 8 din 10
8. Întrebare
1 puncteeste ireductibilă:Corect
Incorect
-
Întrebarea 9 din 10
9. Întrebare
1 punctePentru a obține o fracție cu numitor 6, echivalentă cu , trebuie să:Corect
Incorect
-
Întrebarea 10 din 10
10. Întrebare
1 puncteFracția este:Corect
Incorect
Îți place quiz-ul făcut de acest user Kidibot?
Click să votezi!
Ne pare rău că un utilizator Kidibot a făcut un quiz atât de slab!
Probabil că a fost sabotat de către Crocobeți. Hai să-l îmbunătățim!
Spune-ne cum putem să-l îmbunătățim.
Exemple de întrebări din quizul "Lecția 5. M U L Ț I M EA NUMERELOR RAȚIONALE (I) – pregătirea Evaluării Naționale"
- Un număr întreg poate fi scris ca fracție doar cu numitorul...
- Partea întreagă a numărului (cu a, b, c numere naturale, b < c) este:
- Fracția este: